koffie ochtendmens

Word een ochtendmens!

Er zijn een tal van redenen waarom het heerlijk is om een ochtendmens te zijn. Eerder opstaan betekent bijvoorbeeld dat je eerder dingen van je to-do-list kunt afstrepen. En dit betekent weer dat je meer tijd zult overhouden voor leuke dingen. Een ander voordeel is sporten. Hoe heerlijk is het als je’s ochtends het rijk voor je alleen hebt in de sportschool. Bovendien hoef je er de rest van de dag niet meer aan te denken. Uit dit onderzoek blijkt dat ochtendmensen veel gelukkiger zijn dan avondmensen. Ook zijn zij succesvoller in hun carrière. Avondmensen zijn daarentegen creatiever dan ochtendmensen.

 

klok ochtendmens

 

Dit onderzoek zegt dat het door de biologische klok wordt bepaald of je nu een ochtendmens of avondmens bent. Deze zou op zijn beurt weer beïnvloed worden door de genen. Je zou dus denken dat het bijna onmogelijk moet zijn om een ochtendmens te worden. Nou, dat is niet helemaal waar. Zelf ben ik jaren een echt avondmens geweest. Elke dag laat naar bed. Maar of ik nu heel productief was in de avonden? “Nee, niet echt.” Ik merkte juist dat mijn ochtenden heel productief waren. Alleen liep ik niet echt fris rond omdat ik de avond ervoor laat naar bed was gegaan. Dus heb ik de keuze gemaakt om mijn klokje om te draaien. Ik wilde heel graag ervaren of de vroege ochtenden beter bij mij pasten. Deze switch is uiteraard heel geleidelijk gegaan en dit ging niet zonder slag of stoot.

 

 

ochtendmens

 

 Hoe word je een ochtendmens?

Wil jij ook graag een ochtendmens worden of wil je gewoon wat eerder uit je bed kunnen komen? En ben je benieuwd hoe ik ervoor gezorgd heb dat ik ben veranderd in een ochtend mens. In dit artikel heb ik mijn tips voor jou op een rijtje gezet. Hier komen ze!

Op tijd naar bed

Op tijd naar bed gaan is één van de belangrijkste dingen. Dit heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik zonder enige moeite wakker word. Uiteraard moet je nu niet rigoureus je slaaptijden omgooien, want dan gaat dit niet lukken. Probeer elke dag tien minuten eerder naar bed te gaan en de volgende morgen tien minuten eerder op te staan. Bouw dit op totdat je het gewenste moment van opstaan hebt bereikt. Mijn biologische klokje gaat inmiddels om half zeven af. In het weekend rek ik het meestal tot acht uur of half negen.

Niet snoozen

Volgens dit onderzoek zou snoozen niet bevorderlijk zijn om in onze dagelijkse ritme te komen. Dit heeft te maken met het opnieuw in slaap vallen tijdens het snoozen. Het is vaak een lichte slaap waarin je terecht komt, waardoor je je daarna vaak nog slapper en vermoeider voelt. Het helpt natuurlijk ook niet als je een ochtendmens wilt worden. Het zal in het begin even wennen en vooral moeilijk zijn, maar zodra de wekker af gaat MOET je gelijk opstaan. Ik heb gemerkt dat het na een aantal keer steeds makkelijker ging.

Rustmomentje

Probeer minimaal een uur van te voren niet meer op een beeldscherm te kijken. Ik heb gelezen dat dit een negatief effect kan hebben op je slaap. Het gevolg daarvan is dat je dus laat in slaap valt waardoor het ’s ochtends moeilijker wordt om wakker te worden. Ik ga over het algemeen tussen 22.00 uur en 22.30 uur slapen. Dit betekent dat ik (probeer) om 21.15 uur niet meer op mijn laptop of telefoon kijk.

Ontbijt

Ik ben dol op ontbijt! Iedere ochtend sta ik een half uur eerder op om een lekker ontbijtje klaar te maken. In het begin is het voor mij ook een soort beloning geweest voor het vroege opstaan. Nu weet ik niet beter.

 

ontbijt ochtendmens

Geduld

En dan nog de laatste tip waar ik mij heel bewust van ben geweest ‘heb geduld.’ Een ochtendmens zal je echt niet in één dag worden. Misschien ook niet in een week. Heb geduld en zet vooral door. Natuurlijk mag je in het weekend best smokkelen maar pak het nieuwe ritme daarna ook snel weer op. Niks is vervelender om weer in je oude ritme te vallen, terwijl je juist zo goed bezig bent.

Hoe kun jij jezelf het beste omschrijven? Ben jij een avond,- of ochtendmens? 

 

Liefs Aneta

Foto: https://pixabay.com/

16 thoughts on “Word een ochtendmens!

  1. Heel leuk om te lezen! En goede tips! ik ben daar ook mee bezig. Helaas door de kinderen al een ochtend mens of je wilt of niet hihi maar voorheen was ik dan niet zo productief en nu sta ik op en ga gelijk dingen doen en dat scheelt inderdaad heel erg qua tijd die je de rest van de dag hebt. Het lijkt me heerlijk bijvoorbeeld in de ochtend sporten, alleen lukt dat niet met kinderen. Dus geniet er lekker van zonder kids want dan wordt het iets anders 😉
    Heel veel plezier dit weekend en ik lees jouw blogs met plezier! Liefs iris -x-

  2. Geen van beide, of een beetje van beide. Ik kan niet te laat opblijven en ook niet om 7.00 op. Om 8.00 uur ben ik wel uitgerust. Dat ene uurtje maakt net het verschil voor mij. Ontbijten is voor mij ook echt een beloning. Ik hou er echt van. Fijne dag Aneta! X

  3. Sinds ik moeder ben, ben ik ook een ochtend mens. Misschien uit noodzaak haha. Maar merk wel dat als ik op tijd op bed ga ik totaal geen moeite heb om ’s ochtends op tijd uit bed te gaan. Inderdaad heerlijk om bv om 10.00 alle klusjes al gedaan te hebben!

  4. Wat een fijn artikel! Oh, en punt twee, niet snoozen.. Daar heb ik nogal moeite mee soms. Nee, oké, vaak. Maar zoals je zegt, geduld is inderdaad ook belangrijk 🙂 Misschien dat ik over een tijdje elke ochtend vrolijk m’n bed uit spring, haha!

  5. Ik ga zeker proberen om een ochtendmens te zijn en ik ga je tips gebruiken. Hopelijk lukt het me. Technisch gezien ben ik al een ochtendmens maar dat is niet vrijwillig, dat is gewoon vanwege verplichtingen haha.

    1. Hey Karen! Ja dat is heel bijzonder. Zeker omdat ik dit artikel een jaar geleden geschreven heb op basis van mijn ervaring en gelezen onderzoeken. En vorige week weer opnieuw ingepland heb. Wil je hier iets specifieks mee zeggen want dit idee krijg ik namelijk 🙂 Groetjes Aneta

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *