stress voorkomen

6 tips om stress te voorkomen

Stress hebben we allemaal wel eens. Persoonlijk ben ik van mening dat het hebben van een klein beetje stress in bepaalde opzichten goed voor ons is. Volgens onderzoeken geeft dat klein beetje stress je de benodigde stimulans om optimaal alert te zijn. Ook helpt stress je beter te presteren. Niks mis mee, toch? Maar langdurige stress is in tegenstelling daarvan juist heel slecht voor onze gezondheid. Onder andere voor ons brein. In dit artikel vind je 6 tips hoe jij stress kunt voorkomen. Lees je mee?

Hoe kun je stress voorkomen?

Zet je telefoon eens op stil (of uit)

Hoe vaak pak jij je telefoon om even naar je mail, berichtjes, gemiste oproepen of social media te kijken? En hoe lang denk jij dat je met je telefoon in je handen staat. Als je dit bij gaat houden schrik je je waarschijnlijk te pletter. Je telefoon even een middagje niet oppakken geeft heel veel rust in je hoofd. Wist je dat je door een korte break (zoals op je telefoon kijken) je volledige concentratie pas na tien minuten weer terug hebt? Als je eens gaat berekenen hoeveel verloren tijd dit is, dan is dit best schrikbarend. Het is maar dat je het weet! 😉

Sporten

Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan wat er voor zorgt dat je blij wordt. Hierdoor wordt het stressniveau in je lichaam verlaagd en ga je je beter in je vel voelen. Een half uurtje inspanning per dag is al voldoende om stress te voorkomen.

Gebruik een notitieboekje

Dit is één van de tips waar ik nu het meeste steeds baat bij heb. Gedurende de dag schiet mij altijd wel iets te binnen. “Dat onthoud ik wel” denk ik dan. Niet dus! Al deze dingen onthouden maken ons heel zenuwachtig en gestrest. Juist omdat je deze dingen niet mag vergeten. Herkenbaar? De oplossing is een om een notitieboekje aan te schaffen. Elke keer als er iets bij je te binnen schiet schrijf je het op. Dit voorkomt dat je er mee blijft rondlopen en dat het een chaos wordt in je hoofd. Bij mij werkt dit goed.

Durf ‘nee’ te zeggen

Een van de grootste oorzaken van stress zijn dingen of werkzaamheden die wij onszelf opleggen. Gevolg is dat we overlopen van het werk en gestrest raken. Dit komt doordat wij geen ‘nee’ kunnen zeggenMaar wat gebeurd er als je een keer ‘nee’ zegt? Wat zouden de consequenties kunnen zijn als je een keer iets weigert? Precies, niks!

Maak tijd voor jezelf

Altijd maar blijven vliegen en rennen is niet goed voor zowel onze mentale,-  als fysieke gemoedstoestand. Je lichaam staat op die manier altijd op scherp en dat kan leiden tot overspanning. In het ergste geval een burn out. Hoe moeilijk je dit ook vindt of hoe weinig tijd je ook denkt te hebben, maak tijd voor jezelf. Pak een boek, ga een stuk wandelen, verwen jezelf met een lekker voetenbadje of luister naar je favoriete muziek. Ja, ook jij verdient het om op adem te komen en je verstand op nul te zetten.

Stel prioriteiten

Heb je ook 1001 taken in je agenda staan waar je veel te weinig tijd voor hebt? Bekijk deze taken eens met aandacht en ga bij jezelf eens na hoe belangrijk ze eigenlijk zijn. Stel prioriteiten door te kijken welke taken voorrang hebben op de andere. Zijn er taken die minder belangrijk zijn, schuif ze op naar de volgende dag of week. Zo heb jij een beetje lucht en de wereld zal echt niet vergaan als je ze opschuift.

Heb jij zelf nog tips om stress te voorkomen?

 

Liefs Aneta

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *